5 GOUDEN tips voor wanneer je een beelddenker in de klas hebt

meer lezen 2 commentaren

Oefen dit maar eens.....

De kruisloop....

Dat is nu echt een oefening die ik heel veel meegeef aan kinderen.

Niet omdat ik deze zo leuk vind, maar omdat deze oefening op zoveel gebieden belangrijk is!

Kinderen die niet of te kort hebben gekropen, vinden deze oefening vaak lastig. En ik ook.... Aangezien ik nooit gekropen heb ;)


De oefening lijkt op lopen op de plaats. 


Je beweegt afwisselend een arm en het tegenovergestelde been, en doet daarna hetzelfde met zijn andere arm en daaraan tegenovergestelde been. Dus raak bijvoorbeeld met de linkerhand de rechtervoet aan en omgekeerd, en wissel dat af. Omdat de kruisloop beide hersenhelften tegelijkertijd aanspreekt, is dit de ideale ideale oefening voor alle vaardigheden die het kruisen van de middenlijn van het lichaam vereisen.


Vandaag wil ik daarbij de visuele kant benadrukken, dus welke invloed deze oefening kan hebben op de ogen.

• Bevordert de visuele van de middenlijn.

• Vergemakkelijkt de oogbewegingen van links naar rechts

• Verbetert het gezichtsvermogen door de verbeterde coördinatie tussen beide ogen.


Het heeft dan ook veel te maken met hoe de ogen samenwerken en hoe de ogen bewegen. Want wanneer de ogen niet soepel bewegen kunnen deze ook niet soepel over het papier glijden om te lezen. En dan kan er dus sprake zijn van leesproblemen.

Er zijn allerlei varianten en oefeningen die je extra bij de kruisloop kan doen om de ogen te stimuleren.


Zo kan je er een leuke dans van maken, wanneer ik eens in een gekke bui ben zal ik daar eens een filmpje over maken.

 

Marlies

 

0 commentaren

b of d??

Ooit had ik een meisje en die had van school DE methode geleerd om te onthouden wat de b en wat de d was.


Wanneer zij haar linkerarm vooruit deed en een "bolletje"maakte met haar rechterarm dan wist zij dat dit een b was. En wanneer haar rechterarm naar voren was en met haar linkerarm een bolletje maakte, dan was het een d.

Begrijpen jullie hem nog?


Ik niet in ieder geval. En nog erger.... het meisje al helemaal niet, want zij wist niet wat rechts en links was!

Dus maakte zij alsnog de fout...


Dat schoot dus niet op, de stress schoot door haar lijf en blokkeerde. Zij voelde zich dom en stom, en wilde niet meer naar school.

Ik heb haar toen onderstaande foto aangeleerd, hierna maakte zij nooit meer de fout!

Wel leuk natuurlijk dat scholen en methoden nieuwe dingen verzinnen, alleen moeten de voorwaarden er wel goed voor zijn!

 

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen met het meisje, ze weet het verschil tussen links en rechts (en dat is niet zo simpel aan te leren als men soms denkt), heeft gewerkt met Woordbeeldtrainer en vindt Spelling en Taal nu heel erg leuk!

 

Marlies

 

meer lezen 0 commentaren

Buitenspelen

De eerste jaren van mijn leven ben ik opgegroeid in hartje Amsterdam.

Ken je de 9 straatjes? In één daarvan liep kleine Marlies rond.

Daar was buitenspelen niet mogelijk. Gelukkig speelde ik wel regelmatig buiten in een park of in één van de stadsspeeltuinen. Ja die zijn er echt in Amsterdam.

 

Nu weet je al dat ik aandring op buitenspelen. Veel artikelen op Facebook gaan daarover. Maar wat nog beter is, is om regelmatig met je kind de natuur in te gaan om te spelen.

Hier een rijtje met redenen om buiten te spelen in het algemeen en een aantal redenen waarom het zou goed is om buiten te spelen in de natuur.

 

- Kinderen die buiten spelen zijn meer fysiek actief, het helpt obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes en andere gezondheidsproblemen te voorkomen

- Kinderen met natuurrijke schoolpleinen zijn rustiger en besteden meer aandacht aan hun leraren dan kinderen waar de schoolpleinen weinig natuurlijke elementen hebben.

- Kinderen met ADHD ervaren beduidend minder symptomen na een verblijf in de natuur

- Kinderen die regelmatig spelen in de natuur hebben vaak meer geavanceerde motorische vaardigheden, zoals lenigheid, balans en coördinatie en zijn minder vaak ziek

- Kinderen die buiten spelen krijgen een meer vitamine D binnen, die op zijn beurt hun botten en het immuunsysteem versterken.

- Kinderen die leren hoe te tuinieren, eten  meer groenten en fruit en hebben meer kans om  later een gezonde levensstijl te krijgen/houden.

- Kinderen die buiten spelen houden zich  meer bezig met fantasierijke spelletjes, hebben meer interactie met andere kinderen en kunnen beter opschieten met andere kinderen.

- Kinderen pesten minder als ze spelen in de natuur

- Kinderen die spelen in de natuur scoren hoger op concentratie- en zelfdiscipline-testen

- Kinderen die worden blootgesteld aan de natuur ontwikkelen sterkere bewustwording en observatievermogen.

- Kinderen die buiten spelen  lijden minder aan bijziendheid en hebben minder kans op een bril.

 

En zo heb je weer een paar nieuwe redenen om lekker naar buiten te gaan met jouw kind!

 

Veel speelplezier buiten (en wie weet ook wel in het bos)!

 

Marlies

 

0 commentaren

10 vragen die kinderen mij stelden

10 vragen die kinderen aan mij hebben gesteld, die de ouders/verzorgers mij niet durven te stellen (& de antwoorden)

1) Waar heb je dit gekocht?

Dat is een vraag wanneer een kind iets ontdekt, wat wel de aandacht trekt.
Ik zal eerlijk toegeven, de Action is blij met mij. Ook knutsel ik wel eens wat zelf in elkaar.

2) Denk jij ook in plaatjes?

Voordat ik in aanraking kwam met reflexintegratie dacht ik eigenlijk alles in plaatjes en filmpjes. Ik was echt een beelddenker. Dit is in de loop der tijd veranderd.
Mijn linker- en rechterhersenhelft bleken nog niet zo goed met elkaar samen te werken. Dat kwam omdat ik nooit goed had gekropen, en juist het niet kruipen zorgde er voor dat de Asymmetrische Tonische Nekreflex (ATNR) nog vol aanwezig was!
Dus moest ik hard oefenen (en ja, ook thuis kruipen) om er voor te zorgen dat deze reflex doorgroeide in mijn lijf. Toen deze reflex eenmaal weg was gewerkt, merkte ik dat ik niet zo vaak meer in beelden dacht dan voorheen. Langzaam is dat verdwenen, hoewel ik leuke dingen zo als een film voor mij kan halen, dus ik kan het nog wel ;)

3) Welk dier is jouw lievelingsdier?
Voordat ik een eigen praktijkruimte had, werkte ik vanuit huis. En dan werd het al snel voor iedereen duidelijk. Apen!! 
Vooral chimpansees vind ik erg leuk!

4) Waarom staat die paarse tafel daar?

Dat is de massagetafel. Daar gaan we straks gekke dingen op doen. Dan ga jij liggen en pak ik bijvoorbeeld jouw been of voet of iets anders.
Het kan ook zijn dat je er als een hondje op moet gaan zitten en dan iets mafs moet gaan doen. Die paarse tafel is dus heel belangrijk om er voor te zorgen dat wij samen de opdrachten kunnen gaan doen.

5) Hoeveel kinderen heb jij?

Tja daar kan ik kort over zijn. Geen. 
En vaak krijg ik dan de vraag, maar waaaaarom (ook echt met die lange aaa) dan niet? En dan zeg ik dat ik nog geen leuke man heb ontmoet. Dan knikken de meeste kinderen wel en gaan we weer over naar de orde van de dag.

6) Waarom moet ik als een zombie gaan staan?

Bij een bepaalde test moeten kinderen inderdaad met de armen vooruit gaan staan, en het maakt niet uit welke leeftijd kind er dan voor mij staat, iedereen noemt zich dan een zombie.
Dit is een klein onderdeel om de eerder genoemde ATNR te testen. Ik kan o.a. met deze test zien of de reflex nog aanwezig is ja of te nee.

7) Ga je nou weer op vakantie naar Portugal, waarom?

Tja, de laatste tijd ga ik naar Portugal om even bij te tanken. Ik vind het een heerlijk land, met lieve mensen, lekker eten en er is iedere keer wat nieuws om te zien en te beleven. En het is een groot land, dus ik heb nog lang niet alles gezien.

8) Waarom hangt dat balletje aan het plafond?

In de praktijk hangt een tennisbal aan een koord, tja, dat trekt uiteraard de aandacht. Deze is om ooggymnastiek te doen.

9) Wat is jouw lievelingseten?

Altijd lastig deze vraag, veel vind ik lekker. Ik vind alleen kaas, haring, witlof en taugé niet lekker.

10) Hoeveel moet mama/papa betalen?
Kinderen zijn nieuwsgierig en tijdens de PINbetaling probeer ik de kinderen wel wat af te leiden.
Ik zeg dan altijd dat het niet uitmaakt wat papa/mama moet betalen, omdat zij nog veeeeeeel meer waard zijn. 

Je merkt het, kinderen zijn nieuwsgierig, naar mij, naar wat ik met hen ga doen, waarom bepaalde dingen nodig zijn.
En dat is niet erg!
Wanneer kinderen mij juist dit soort vragen stellen, merk ik dat zij zich vertrouwd voelen. Dat zij dit durven te vragen is soms al heel wat. Het stressniveau is gedaald en dan kunnen wij verder, verder in het proces om een kind weer lekker in de vel te laten voelen.

Enne je ziet het, geen vraag is gek (hooguit de antwoorden)
Fijn weekend!

Marlies

0 commentaren

Wel eens over nagedacht?

Dat wij in de westerse samenleving, het zo logisch vinden om van links naar rechts te werken?

Maar wat nou als je een kind bent, die dat helemaal niet logisch vindt?
Dat je het liefste werkt van rechts naar links?


Dan heb je met sommige rekensommen best wel een probleem.

35+9 is tenslotte hetzelfde als 9+35.

Maar 35-9 is totaal wat anders als 9-35...

Hellup!!!

 

Ieder kind maakt fases door, en ook dit is een fase. Als het goed is gaat dit vanzelf over, net zoals het omdraaien van de b-d en het schrijven van 32 wanneer je 23 bedoelde.

 

Maar wat nou als dat lang duurt? Te lang volgens school?

Dat min-sommen niet uit te leggen valt, en dat de frustratie bij het kind voor rekenen en vooral voor min-sommen ontstaat?

Eigenlijk kan een kind pas min-sommen maken wanneer het goed gelateraliseerd is, dus wanneer het lijf en de hersenen er aan toe zijn.

 

En om het lijf en de hersenen zover te krijgen, moet het lijf in beweging komen!

Ook om deze reden is bewegen leren en is leren bewegen!

 

Marlies

 

4 commentaren

Uit de praktijk

“Maar eerst kon Pietje het wel, en opeens gaat het niet goed meer.”

 

Regelmatig krijg ik dit in de praktijk te horen.

 

Dat is voor mij al een teken aan de wand.

Want waarom kan Pietje eerst wel goed rekenen/spelling/taal, scoorde hij zelfs een A met Cito-toetsen en nu nog met moeite een D?


Na wat kleine testjes komt er dan uit wat ik eigenlijk al wist.

Er is sprake van stress. En stress blokkeert het leren.


Het is zelfs zo dat er dan ook geen nieuwe neurologische verbindingen in de hersenen worden gemaakt, en de neurologische verbindingen die er wel zijn worden dan niet gevonden.

Met andere woorden; Je pikt niks meer op, je schiet in de stress, probeert na te denken, maar het lukt niet. Stress zorgt er voor dat het nadenken en het leren gewoon stopt.

Zo heb je dat ook met black-outs bij toetsen, je weet het dan echt niet meer! Stress!!

En er zijn meer schoolkinderen dan je denkt met stress!

Waar die stress vandaan komt?

Kan natuurlijk zijn dat er iets traumatisch is voorgevallen, maar ook de snelle maatschappij dat alles moet, speelt een rol. 

 

Ga maar eens na, wat een kind allemaal “moet” op school, maar ook na school! 

Sport, muziekles, spelen met vriendjes, op familiebezoek, bijles, er zijn kinderen die deze tijdsdruk echt heel erg aanvoelen en daar niet tegen kunnen!

Let dus goed op de signalen die een kind geeft!

Buikpijn, hoofdpijn, vermoeide indruk, nergens meer zin in hebben…. Als wij dat signaleren bij een volwassene zeggen wij ook dat er sprake is van stress. Maar dit zijn zeker ook de signalen die een kind kan hebben!

 

 

Wat ik er dan aan doe?

Eerst ontstressen! Want ook bij mij kan een kind niet verder komen wanneer er sprake is van stress.

Gelukkig heb ik aardig wat handvatten, waaronder reflexintegratie, ademhalingstechnieken en oefeningen, waarbij ik probeer een kind zo snel mogelijk te laten ontstressen.

Pas wanneer een kind ontstresst is, kan het weer gaan leren!

En het kan zelfs zijn dat begeleiding van mij dan helemaal niet meer nodig is, omdat Pietje het dan wel weer oppikt op school!

 

Marlies

 

0 commentaren

Wat is dat nou, dat reflexintegratie?

Met regelmaat zal ik iets gaan schrijven over reflexintegratie.

 

Maar wat is dat nou?

 

Er zijn op dit moment 3 grote “instanties” in de wereld waarbij ik geleerd heb om met primaire reflexen om te gaan.

 

Ik heb het onderwijsprogramma van het INPP gevolgd.

Daarnaast heb ik verschillende onderdelen van MNRI® Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie  gevolgd.
En ik heb Rhytmic Movement Training (RMT) gevolgd.

 

En ik ben nog lang niet uitgeleerd!

 

Dit stuk is gebaseerd op primaire reflexen en gericht op kinderen.

 

Echter is reflexintegratie ook iets geweldigs voor volwassenen!
Kijk hiervoor op Vreugd!Counselling

 

Herkent u dit?

Tijdens het schrijven ligt het hoofd van uw kind bijna op tafel

·         het hoofd wordt ondersteund door de niet-schrijvende hand

·         Uw kind heeft een verkrampte penhouding

·         Het niet kunnen stilzitten van uw kind

·         het heftig (bijna overdreven) schrikken van harde geluiden

·         Uw kind “hangt”in de stoel

·         Lezen gaat langzaam

·         uw kind plast boven de 5 jaar nog regelmatig in bed

 

De bovenstaande voorbeelden wijzen op een mogelijk aanwezigheid van primaire reflexen.

Elk mens beschikt over talloze reflexen, waarvan de ‘Primaire Reflexen’ een zeer belangrijke rol spelen.

Bij de aanleg van het zenuwstelsel van een foetus in de baarmoeder ontwikkelen zich deze Primaire Reflexen.

Wat zijn Primaire Reflexen?

Elk mens wordt geboren met bepaalde automatische “reflexmatige”bewegingen. Deze bewegingen ontstaan al in de baarmoeder en vormen het fundament voor de verdere ontwikkeling van het gehele zenuwstelsel (hersenen, ruggemerg en zenuwen).

In het begin van ons leven hebben wij deze nodig om ons te beschermen en te kunnen overleven. Langzaam veranderen deze reflexen in bewuste handelingen.

 

Waarom leer- of gedragsproblemen door Primaire Reflexen?

Het kan zijn dat deze reflexen in het lijf blijven en deze dus niet veranderen in een bewuste handeling. Dit kan verschillende oorzaken hebben, namelijk een snelle bevalling, geboren met een keizersnede, het niet gaan kruipen, en zo kan ik nog wel doorgaan, want de lijst is oneindig!

Primaire reflexen kunnen ook weer terugkomen, waardoor er problemen op allerlei gebied “terug”kunnen komen. Bij een whiplash of een (emotioneel of fysiek) trauma kan het zo zijn dat er primaire reflexen terugkomen. Dit zijn dat “oude, vertrouwde”reacties om te kunnen overleven.

Wanneer deze reflexen in het lijf blijven (of dus terugkomen), dan kunnen er concentratieproblemen ontstaan, maar ook problemen met het stilzitten, het zelfbeeld, het grenzen stellen, het organiseren van taken, met de ogen, met de handen en ga zo maar door.

 

Valt er iets op aan uw eigen kind en wilt u weten of dat ook met reflexen te maken heeft? Neem gerust contact op!

 

Marlies


0 commentaren

Wat is nou reflexintegratie?

Met regelmaat zal ik iets gaan schrijven over reflexintegratie.

 

Maar wat is dat nou?

 

Er zijn op dit moment 3 grote “instanties” in de wereld waarbij ik geleerd heb om met primaire reflexen om te gaan.

 

Ik heb het onderwijsprogramma van het INPP gevolgd.

Daarnaast heb ik verschillende onderdelen van MNRI® Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie  gevolgd.
En ik heb Rhytmic Movement Training (RMT) gevolgd.

 

En ik ben nog lang niet uitgeleerd!

 

Dit stuk is gebaseerd op primaire reflexen en gericht op kinderen.

 

Echter is reflexintegratie ook iets geweldigs voor volwassenen!
Kijk hiervoor op Vreugd!Counselling

 

Herkent u dit?

Tijdens het schrijven ligt het hoofd van uw kind bijna op tafel

·         het hoofd wordt ondersteund door de niet-schrijvende hand

·         Uw kind heeft een verkrampte penhouding

·         Het niet kunnen stilzitten van uw kind

·         het heftig (bijna overdreven) schrikken van harde geluiden

·         Uw kind “hangt”in de stoel

·         Lezen gaat langzaam

·         uw kind plast boven de 5 jaar nog regelmatig in bed

 

De bovenstaande voorbeelden wijzen op een mogelijk aanwezigheid van primaire reflexen.

Elk mens beschikt over talloze reflexen, waarvan de ‘Primaire Reflexen’ een zeer belangrijke rol spelen.

Bij de aanleg van het zenuwstelsel van een foetus in de baarmoeder ontwikkelen zich deze Primaire Reflexen.

Wat zijn Primaire Reflexen?

Elk mens wordt geboren met bepaalde automatische “reflexmatige”bewegingen. Deze bewegingen ontstaan al in de baarmoeder en vormen het fundament voor de verdere ontwikkeling van het gehele zenuwstelsel (hersenen, ruggemerg en zenuwen).

In het begin van ons leven hebben wij deze nodig om ons te beschermen en te kunnen overleven. Langzaam veranderen deze reflexen in bewuste handelingen.

 

Waarom leer- of gedragsproblemen door Primaire Reflexen?

Het kan zijn dat deze reflexen in het lijf blijven en deze dus niet veranderen in een bewuste handeling. Dit kan verschillende oorzaken hebben, namelijk een snelle bevalling, geboren met een keizersnede, het niet gaan kruipen, en zo kan ik nog wel doorgaan, want de lijst is oneindig!

Primaire reflexen kunnen ook weer terugkomen, waardoor er problemen op allerlei gebied “terug”kunnen komen. Bij een whiplash of een (emotioneel of fysiek) trauma kan het zo zijn dat er primaire reflexen terugkomen. Dit zijn dat “oude, vertrouwde”reacties om te kunnen overleven.

Wanneer deze reflexen in het lijf blijven (of dus terugkomen), dan kunnen er concentratieproblemen ontstaan, maar ook problemen met het stilzitten, het zelfbeeld, het grenzen stellen, het organiseren van taken, met de ogen, met de handen en ga zo maar door.

 

Valt er iets op aan uw eigen kind en wilt u weten of dat ook met reflexen te maken heeft? Neem gerust contact op!

 

Marlies

 


18 commentaren

Zomaar een jongen uit de praktijk

En dan ben je een jongetje van 8 jaar.

Vrolijk, wiebelig, beweeglijk en vol verhalen.

Je zit op school, en eigenlijk vind je dat het allemaal wel goed gaat.

De juffrouw is minder enthousiast.

 

Met de minsommen maak je nog veel fouten, en de keer- en deelsommen gaan ook al niet lekker.

Is er iets in de klas of op het schoolplein aan de hand, dan sta jij er altijd bij.

De juf heeft je ook al een wiebelkussen gegeven, maar daar houd je niet zo van.

En die bril die de optoloog had voorgeschreven, die zet je echt niet op. Die vind je namelijk irritant.

De juf vindt je handschrift niet zo mooi, beter gezegd, soms kan ze niet lezen wat jij nou opschrijft.

Terwijl je zo je best doet!

Soms zegt de juf dat je rechtop moet gaan zitten, en niet zo moet hangen in die stoel. Dan ga je maar, eigenlijk tegen je wil in, rechtop zitten en je hoofd ondersteunen met je hand.

Want dat zit dan wel oké…..

 

Je hebt een intelligentie onderzoek ondergaan.

Het ene onderdeel vond je wel makkelijk, maar de andere onderdelen vond je wat lastiger.

Tja, nu zeggen ze dat je met een grote verbale-performaal kloof zit.

 

Nu zit je bij Marlies, jouw moeder heeft al het één en ander met haar doorgenomen.

Eerst vond je het wel spannend. Zo spannend dat je je nagels er van kapot bijt.

Samen met Marlies doe je allerlei gekke dingen! Zij is wel een juf, maar dan heel anders dan je eigen juf.
Je mag bij haar zitten zoals je dat zelf wil!

 

Thuis knal je wel eens tegen de schutting van de buren aan, en op de fiets ook wel eens tegen paaltjes.
Daar kwam Marlies zomaar mee aan. Hoe kan zij dat nou weten?

Je moest bij Marlies iets met jouw ogen doen.

Dat vond je al helemaal niet fijn! Bij de optoloog vond je dat ook niet fijn.

 

Je draait gewoon jouw hele hoofd als je het potloodpuntje moet volgen. Marlies zegt dat je dat niet moet doen, maar het gaat gewoon vanzelf. Marlies probeert nog jouw hoofd zachtjes vast te houden, zo blijft jouw hoofd wel stilstaan. Maar nu gaan jouw ogen alle kanten op, en het puntje van het potlood zie je niet meer zo goed!
Om het puntje goed te kunnen zien moet je wel met je hoofd bewegen!
En door het apparaat kijken, nee, dat vond je geen succes. Om iets goed te zien ga je lekker wiebelen en doe je gewoon lekker 1 oog dicht, want dan zie je het pas goed.

 

Dan komt Marlies met haar conclusie. Je zit nog met ongeremde primaire reflexen, er is ook iets met jouw ogen en dan komt er ook nog eens bij dat je van rechts naar links wil werken! Tegen de stroom in.

Omdat je deze primaire reflexen nog niet zo goed beheerst, knal je overal tegen aan, zit je niet stil, sta je overal vooraan, ben je gevoelig voor allerlei prikkels, bijt je op je nagels, en blijf je maar waakzaam.

Dat heeft allemaal met je primaire reflexen te maken!

En als je primaire reflexen niet helemaal goed afgesloten zijn, dan krijg je ook problemen met je ogen. Je ziet dan wel dingen, maar het wordt niet een mooi plaatje in je hoofd.

Je gaat nu doen wat Marlies zegt, want zij zegt dat het door grappige en gekke oefeningen opgelost kan worden.

 

 

Je was echt heel erg zenuwachtig om naar Marlies te gaan, maar uiteindelijk vond je het alleen maar leuk. En jouw moeder, tja, die vond het leerzaam. Nu kan zij vertellen waarom je doet, zoals je doet. Wij gaan er met z’n allen heel hard aan werken, zodat je weer lekker kunt rekenen, met de stroom mee kan werken (van links naar recht) en mooi kan schrijven.

 

Marlies

 

 

2 commentaren

Mijn eerste blog... op de site

Zo, mijn eerste blogje.
Nou ja, op de site dan. Voorheen had ik een andere site, maar daar kon ik dan weer geen blogs plaatsen.
Iets wat ik wel miste, want over het algemeen houd ik wel van schrijven.
Ik heb in het verleden zelfs geschreven over de politiek, wat mij niet altijd in dank is afgenomen trouwens ;-).
Het werd in Lelystad namelijk erg goed gelezen en ik was niet altijd even vriendelijk.....
Maar goed, dat is het verleden.

Op de Facebookpagina van Vreugd!Onderwijs schrijf ik dan wel eens een informatief stuk, maar ik vind het fijn wanneer iemand kan teruglezen op een makkelijke manier.
Ik zal dan ook elk blog voorzien van een categorie, dat is dan nog makkelijker terug te lezen.

 

Wat ben ik van plan?

Ik wil elke vrijdag een blog plaatsen.
Dat kan over van alles zijn wat ik tegen kom in de praktijk, maar ook in mijn leven wat waardevol kan zijn voor andere mensen. 


Ook ga ik starten met een nieuwsbrief, daar komen allerlei leuke tips in te staan voor kinderen, jongeren, maar ook zeker voor volwassenen. En die tips geef ik NIET op Facebook en ook NIET in blogs.
Benieuwd geworden? Schrijf je in voor de nieuwsbrief, dit kan aan de rechterkant van de pagina.

 

In mijn blog wil ik vragen van mensen beantwoorden.

Heb je dan ook een vraag, stel deze gerust! Ik zal mijn uiterste best doen om deze vraag te beantwoorden!

 

Genoeg plannen dus!
Ik ga maar eens er mee aan de slag ;-)

 

Groetjes Marlies

0 commentaren

1  2