5 GOUDEN tips voor wanneer je een beelddenker in de klas hebt

Ja, nu zal je als ouder denken, wat moet ik hier nou mee?

Maar wat nu als jij denkt dat jouw kind een beelddenker is?
Dan zou je dit zomaar kunnen doorspelen  naar de leerkracht van jouw kind.

Op internet staat heel veel tips, maar met deze 5 tips is een beelddenker echt goed geholpen.

1) Geef eerst het geheel en dan pas de details.


Stel je eens voor, je wil een themaweek introduceren. Om de spanning op te bouwen geef je een week lang allerlei dingen mee. Op maandag geef je als opbouw een koe.

Een beelddenker gaat dan van alles bedenken over een koe, geeft melk, dat kan je in de supermarkt kopen, is in Nederland vaak zwart-wit en bij een oom heeft hij een keer gezien hoe een kalfje wordt geboren.

 

De volgende dag geef je een varken.

De beelddenker heeft een buurjongen die moslim is en die mag geen varken eten. Best jammer, want een varken kan best lekker vlees geven. Helemaal wanneer mama het maakt.

Ze gebruikt dan veel pannen en schilt de aardappelen, maar eens vragen wanneer we dat gaan eten, want daar heb ik wel weer een keer trek in.

 

Op woensdag geef je een kip.

oooo, ik heb laatst op Youtube gezien hoe je een kip slacht, en weet je, hij loopt dan gewoon door zonder kop! Daar komt het spreekwoord vandaan. Zo gek.

 

Een beelddenker bedenkt bij elk beest wat hij of zij er van weet.

 

En als je dan het thema van die week uiteindelijk kenbaar maakt, is de beelddenker in de war. 

Want jouw thema is: De kinderboerderij.

Dit terwijl de beelddenker daar geen seconde aan had gedacht!

Erg verwarrend.

 

En nu geef ik dit voorbeeld, maar dit is met bijna alles zo.

Een beelddenker moet eerst het geheel weten en daarna pas de details.

Nog een voorbeeld is topo. Werk van groot naar klein.

Laat eerst de wereld zien en  “zoom”dan in op verschillende delen van de wereld. En werk dan zo door naar het land/gebied wat geleerd moet worden.

 

En weet je, dit is goed voor alle kinderen, niet alleen specifiek voor beelddenkers, maar het geeft een beelddenker wel zeker rust.

En echt waar, dit kost geen uren, je kan dit met de huidige technieken in de klas in 2 minuten doen.

 

2) Zorg bij instructies voor woorden en beelden.

Teken dingen uit, maak gebruik van filmpjes, gebruik plaatjes.

 

Een goede aanvulling hierop is om humor en anekdotes te gebruiken tijdens de uitleg.

Let echter wel op dat je dan niet te veel in details treedt, want een beelddenker gaat dan een beeld maken en bedenkt zich dan dat dit misschien een belangrijk onderdeel is en dwaalt dan met de gedachten af.

 

3) Eigenlijk is dit een tip voor elke leerkracht op de basisschool en niet alleen specifiek voor beelddenkers. 

Beperk de weekschema’s

Waarom zeg ik dat dit voor alle kinderen geldt op de basisschool?

Omdat de hersenen daar  nog helemaal niet aan toe zijn!

 

Ik zie nu om mij heen dat kinderen veel zelf moeten gaan plannen. En in paniek raken, omdat het niet afkomt.

Niet gek, pas rond de 25e levensjaar is dat deel van de hersenen volgroeid. Dus hoe kunnen we van een 10-jarige verwachten dat het al kan plannen?

 

Geef structuur, geef aan wanneer er iets gedaan moet worden en wanneer het af moet.

Maak duidelijke afspraken en duidelijke tips.

Dit geeft houvast in, de vaak, chaotische wereld van een beelddenker.

 

Begin met  een dagdeel, daarna een hele dag, en als men het dan toch nog nodig vindt om kinderen zelf te laten plannen (ja het gebeurt echt), maak samen een schema en dreig niet met straf als het niet af komt.

 

Het afpakken van buitenspelen voor kinderen is echt de slechtste straf die je kan geven.

Laten we dat dan tenminste niet meer doen??

 

4) Over buitenspelen gesproken, zorg voor beweging bij een  beelddenker.

Ook dit geldt  voor alle kinderen, maar voor beelddenkers in het bijzonder.

 

Hoe vaak zie je niet dat een kind aan het frunniken is, met de voet aan het tappen is, met de vingers op tafel tikt, of het irritante geluid van een pen aan het produceren is (in en uit-klikken of tikken op tafel en papier)?

 

En dan maar zeggen: Zit stil, maak je werk, of vul zelf maar in……

 

Maar bij een beelddenker is het zo dat de rechterhersenhelft dominant is.

En om bij de linkerhersenhelft te komen, daar waar ons onderwijssysteem op gericht is, moet er beweging zijn. 

 

Stoor je aan het geluid van alles?

Leer een kind dan aan om tijdens uitleg of tijdens het harde denkwerk, cirkeltjes (of hartjes, vierkantjes, etc.) te tekenen. Gewoon in een hoekje van een papiertje. 

En nee, geen hele tekeningen, alleen kleine krabbeltjes. Zo is er toch een beweging en stimuleer je de samenwerking tussen beide hersenhelften, zodat het leren makkelijker gaat worden.

 

5) Juist omdat de samenwerking tussen de linker- en de rechterhersenhelft niet optimaal is en er les gegeven wordt op een linkerhersenhelft manier, heeft een beelddenker sneller last van stress.

Geef rust, wees begripvol en vooral push niet.

Soms is er gewoon wat meer tijd nodig, geef deze dan (mits toegestaan uiteraard).

Als laatste wil ik dan nog even een uitspraak van mij meegeven.

 

“Geen bloem bloeit op hetzelfde moment, waarom verwachten wij dat wel van een kind.”

 

Dit heeft alles te maken met de ontwikkeling van een kind.

De één is sneller dan de ander en soms hebben kinderen meer speeltijd nodig.

Spelen is goed voor de ontwikkeling, soms is dat nog belangrijker dan 1+1 bij elkaar kunnen optellen in een aantal seconden.

Laat alle kinderen bewegen, want bewegen is leren en leren is bewegen.

Puur omdat die hersenen dat nodig hebben.

 

Wil je hier meer over weten?

 

Kom dan 7 februari 2017 GRATIS naar een lezing over beelddenken.

Ik zal je dan meer over beelddenken en de ontwikkeling van de linker-en rechterhersenhelft gaan vertellen.

 

Aanmelden is noodzakelijk en kan via Marlies@vreugd-onderwijs.nl

 

 

Commentaren: 2 (Discussie gesloten)
  • #1

    Theola Bower (donderdag, 02 februari 2017 07:29)


    Hi! I realize this is kind of off-topic but I needed to ask. Does operating a well-established website such as yours require a lot of work? I'm brand new to writing a blog but I do write in my diary everyday. I'd like to start a blog so I can easily share my personal experience and views online. Please let me know if you have any kind of suggestions or tips for brand new aspiring blog owners. Thankyou!

  • #2

    Austin Mickley (donderdag, 02 februari 2017 09:28)


    Hi there friends, its great article about cultureand completely defined, keep it up all the time.